Efter 20 år var det dags att ta revansch och Birka folkhögskola blev den perfekta språngbrädan mot en framtida karriär som socionom. Den 36-åriga trebarnspappan Simon Wadman läser in hela gymnasiet och är väldigt nöjd med studieupplägget.

– Allmän kurs gör det möjligt att erövra studierna igen, på ett sätt som känns tillgängligt, säger Simon.

När Simon började på Birka folkhögskola hösten 2024 startade processen att läsa in hela gymnasiet. I juni 2026 väntas han vara klar och planen är att börja studera till socionom hösten 2026. För 20 år sedan blev det bara en termin på gymnasiet, sedan hoppade han av. Nu är Simon en mogen och trygg fadersfigur, men som 16-åring var han ”en typisk strulputte” med en extrem rastlöshet som rev i kroppen.

– Jag kunde inte fokusera och det sociala tog mer plats än studierna. Som 16-åring såg jag inte nyttan av att studera. Jag var för omotiverad, ointresserad och rastlös. Det var verkligen en stökig tid, berättar Simon.

Hur vill du beskriva Allmän kurs?

– Det här är ett ställe för revansch. Allmän kurs gör det möjligt att skaffa behörighet för universitetsstudier och att erövra studierna igen. Man tar ner allvarlighetsgraden i att studera, så att det blir mer lättsamt att ta till sig kunskap. En slags mjukstart in i studievärlden.

Vilka styrkor har Allmän kurs?

– Upplägget på Allmän kurs är väldigt flexibelt och det finns möjlighet för individanpassning, både gällande själva studierna och den sociala biten. Anpassningen sker på en nivå som jag inte har stött på tidigare inom skolan. Jag upplever att alla lärare har varit väldigt lyhörda och exempelvis lyssnat när jag har kommit med konstruktiv återkoppling. Jag har haft inflytande på studieupplägget och det är jag inte van vid sedan tidigare, berättar Simon Wadman.

Vad är det som funkar bra för dig här?

– Jag upplever att det oftast går ganska lätt för mig att studera eftersom jag är motiverad. Men under mina sämsta perioder när jag prokrastinerar och gör mindre, så får jag ändå ett bra bemötande. Jag kan slå ned på mig själv ganska mycket och bygga upp en stress och en ångest om jag halkar efter. Hade jag då fått en massa skit och ännu mer press från lärarna, så hade jag kanske struntat i allt. Det är okej att ha dåliga dagar och att ens lägstanivå ibland är jävligt låg. Under sådana dagar är det en seger att bara vara på skolan och den känslan genomsyrar verkligen Allmän kurs. Jag behöver inte prestera till hundra procent varje dag, vilket jag tycker är skönt, säger Simon.

Att ta revansch efter 20 år, vilka känslor framkallar det?

– Jag är otroligt tacksam över att den här möjligheten finns i Sverige, att få byta riktning i det här skedet av livet. Orden känns nästan för små för att beskriva hur jag känner. Jag vill ju inte ha ett jobb som bara är ett jobb och drar in pengar fram till pensionen, för då skulle jag bli superdeprimerad. Jag behöver ha ett yrke som ger syfte och mening och därför ska jag bli socionom, vilket Birka folkhögskola är med och möjliggör. Jag hade nog klarat av studier på Komvux, men det hade förmodligen varit betydligt jobbigare.

Vad har du jobbat med innan studierna här?

– Jag har jobbat i byggbranschen de senaste tio åren och innan det har jag jobbat i flera andra branscher. Normalt sett läser man in gymnasiet på tre år, men eftersom jag har jobbat kan jag göra det på två år. Det blir lite ”köttigare” med det upplägget men det funkar för mig. Om jag hade studerat på Komvux hade jag behövt läsa in alla ämnen, men här är det lite annorlunda, förklarar Simon.

Hur är det att kombinera studierna med rollen som trebarnsfar?

– Jag är ju vuxen och van att ha mycket ansvar, så för mig är det lugnt. Det går att kombinera studier och familj. Att pendla till och från skolan är det som sliter mest egentligen.

Har lärarna stöttat dig på ett bra sätt kring detta?

– Ja, det tycker jag. Jag har kunnat vara väldigt transparent gentemot min mentorslärare, exempelvis om det har uppstått någon situation inom familjen eller att jag känner mig trött i huvudet. Ibland har jag stressat upp mig själv men sedan mötts av orden ”det är lugnt, det går jättebra” när jag kommer till skolan. Lärarna har inte ens tänkt på det jag har känt oro för. Det känns skönt att jag har blivit bemött med förståelse.

Vad vill du säga till människor som funderar på att göra samma resa?

– När jag pratade med folk i barackerna inom byggbranschen och berättade om min plan fick jag ofta höra ”kör på, jag satsade aldrig” och liknande kommentarer. Jag tror att motståndet för de flesta som jobbar och har gjort det under en tid, är att det är svårt att gå ned i ekonomisk standard. Men det handlar ju bara om en kort period, det måste man tänka på. Det är verkligen värt satsningen, säger Simon.

Vad vill du säga till dem som har dåligt självförtroende gällande studier?

– Då är folkhögskola verkligen ett bra alternativ. Oavsett hur självbilden eller förkunskaperna ser ut, så kommer du snabbt att känna att du platsar.

Tror du att fler människor skulle må bra av att våga?

– Ja, verkligen! Jag har hört många ångerfulla människor säga ”Gör det NU, för jag ångrar själv att jag inte studerade. Nu har jag för dyrt huslån” och liknande formuleringar. Jag märkte att de bet ihop och jag tycker inte att det är ett bra sätt att leva. Om man har en dröm om ett jobb som kräver studier, så tycker jag absolut att man ska våga satsa.

Vilka skillnader ser du, mellan gymnasiet och Allmän kurs?

– Upplägget på studierna. Jag upplever att jag lär mig mer på riktigt här, än vad jag gjorde på gymnasiet och högstadiet. Vi har mycket diskussioner om ämnena, i stället för att jag ska sitta som en fågelholk och bara ta in en massa information som jag sedan glömmer bort tre dagar efter. Jag upplever att den kunskap jag tar till mig sätter sig i kroppen och blir förankrad på ett annat sätt, berättar Simon.

Vilka styrkor har lärarna?

– Lärarna lyckas bra med kunskapsbiten som ska förbereda oss för högre studier, men också med folkhögskolans satsning på personlig utveckling. Lärarna har bra känsla för hur mycket de kan utmana varje deltagare. Lärarna är lyhörda inför våra tankar, behov och idéer. Om vi kommer med rimliga förslag kan vi till och med få igenom ändringar i studieupplägget, vilket aldrig skulle hända på gymnasiet. Jag gillar också att ämnena knyts ihop. När vi läser svenska så knyts den ihop med religion och historia. Det blir som ett helhetspussel av kunskap i stället för att allt ska vara uppdelat, förklarar Simon.

Hur har du utvecklats som människa?

– Jag har blivit mer tolerant och mindre dömande. Lite mer lyhörd som människa, avslutar Simon vår intervju.